Een schademelder vertelde ons kort geleden het volgende over een telefoontje dat zij kreeg van het CVW:
“CVW vertelde: De arbiters hebben te maken met ziekte, hebben veel zaken, lange wachttijd. Kortom, misschien konden we samen kijken of we tot een oplossing konden komen van ons schadedossier. Ze wilden daarom graag even langskomen, de schade bekijken en dan overleggen wat er aan gedaan kon worden. Kan dat zo maar?“

Het Gasberaad heeft de afgelopen tijd regelmatig meldingen gekregen van Groningers die zich onder druk gezet voelen door het CVW om hun arbiterzaak te schikken of om alsnog de voucheraanbieding te accepteren. Hierbij worden onderhandelingen door het CVW niet geschuwd. Er wordt voorgesteld de bedragen van de voucher te verhogen en soms zelfs wordt er aanvullend contant geld (?!) geboden. Ook bereikten ons geluiden dat het CVW speciale bel teams inzet (met targets) om zoveel mogelijk mensen ervan te overtuigen de vouchers te accepteren.

We vinden dit een zorgelijke ontwikkeling. Het CVW wil zoveel mogelijk schadegevallen oplossen voor het nieuwe schadeprotocol er ligt. Dat is op zich een nobel streven, maar met de Groningers gaan onderhandelen of schikken over hun schade is dat wel de bedoeling?

Het Gasberaad zal deze signalen natuurlijk bespreken met de NCG. Herkent u zich in bovenstaande geluiden? We roepen u op  uw ervaringen met de vouchers en arbiterzaken met ons te delen! Mail ons op welkom@gasberaad.nl.