Wie: Jaap, Renske en Ilse
Wonen: In Sappemeer
In: Vrijstaande woning 
Heeft te maken met: Jaap en Renske hebben meerdere malen schade gehad. De speciaal ingerichte badkamer van hun zwaar gehandicapte dochter Ilse ondervond herhaaldelijk schade. Voor de duur van het herstel van de schade moet Ilse ergens anders overnachten.

Het is niet de eerste keer dat naar aanleiding van een aardbeving scheuren zijn ontstaan in de badkamer van Ilse. In het plafond van de badkamer van 41m²en rond het gele raamkozijn zijn duidelijke scheuren zichtbaar. Ilse (16) heeft een zeer zeldzame stofwisselingsziekte. In Nederland zijn er maar twee gevallen bekend. Ze is zwaar gehandicapt en heeft 24-uurszorg nodig. Daarom heeft ze haar eigen speciaal ingerichte badkamer met onder andere een speciaal bad.

De meest recente schade ontstond tijdens de zware aardbeving in Slochteren van mei 2017. De volgende dag ontdekte Jaap dat er scheuren zijn ontstaan in de bijkeuken, maar belangrijk voor het gezin is de schade aan de badkamer van Ilse. Jaap meldt de schade direct de volgende dag. Daarna bleef het stil.

“Ik snap best dat het CVW dan wordt overvallen door de vele meldingen”, zegt Jaap daarover. Na een jaar is hij het wachten zat en neemt contact op met het CVW. Hij eist dat er iemand langskomt om de schade op te nemen. Als er dan eindelijk toch een inspecteur langskomt heeft hij geen camera bij zich. Die is kapot weet de inspecteur te melden. In plaats daarvan wil hij foto’s maken met zijn smartphone. Jaap zet meteen vraagtekens bij de kwaliteit van de foto’s. Hij heeft van tevoren opgezocht aan welke resolutie de foto’s moeten voldoen. Maar het komt allemaal wel goed, aldus de inspecteur. Tijdens een inspectie van 4 uur wordt alles nagelopen.

Een paar dagen na de inspectie ontvangt Jaap een mail dat de foto’s inderdaad een te lage resolutie hebben. Er moet een nieuwe afspraak worden gemaakt om nieuwe foto’s te maken. “Je krijgt toch een beetje een zie-je-wel gevoel”, verzucht Jaap. Twee uur later wordt de afspraak echter alweer geannuleerd. De inspecteur mailt dat hij niets meer mag doen ook geen nieuwe foto’s maken. Alle dossiers worden overgedragen aan de TCMG. Jaap neemt hierop contact op met de TCMG om te vragen of zijn dossier goed is ontvangen. Hij legt het hele verhaal opnieuw uit. Van het CVW heeft hij dan al vernomen dat de eerdere inspectie niet kan worden overgedragen. Hij stelt bij TCMG voor om dezelfde inspecteur langs te laten komen om de zaak wat te bevorderen. Dat kan echter niet vertelt het TCMG. Op dat moment is het TCMG nog voornemens geen gebruik te maken van dezelfde inspecteurs. “Ook dat snap ik nog”, zegt Jaap.

Eerder al hebben Jaap en Renske een aannemer een offerte laten opstellen voor het herstel van de schade. De aannemer maakt een offerte voor € 13.000,-. Naast het herstel van de schade van de badkamer is hier ook een verstevigingsmaatregel (€ 2.000,-) in opgenomen. Door het boren van een aantal gaten en deze te vullen met beton zou de kans op herhaling kleiner worden. Een nieuwe offerte door dezelfde aannemer voor alleen het herstel van de badkamer valt uit op € 11.350,-.

En, zo vertelt Jaap, de badkamer heeft ook een emotionele waarde voor het gezin. Toen ze de badkamer bouwden en de muren aan het sauzen waren lag Ilse in het ziekenhuis. De artsen zeiden tegen Jaap en Renske dat ze goed afscheid van Ilse moesten nemen. “En dan gingen we naar huis, en gingen we de muren sauzen tot middernacht, omdat we anders ook niet wisten we moesten doen.” Gelukkig is Ilse er goed vanaf gekomen.

Negen maanden na de inspectie door de CVW krijgt het gezin eindelijk een zaakwaarnemer aangewezen. Inmiddels is het al bijna twee jaar geleden dat de schade is ontstaan. Jaap en Renske zijn het lange wachten zo langzamerhand helemaal beu.

In augustus van 2018 komen de zaakwaarnemer en een schade-expert de schade opnieuw opnemen.  Jaap heeft aanvankelijk een goed gevoel bij de inspecteur, “Een kordate man, heel resoluut.” Maar aan de keukentafel geeft de expert aan enkele schades buiten beschouwing te laten omdat het geen bevingsschade zou betreffen. Jaap geeft aan dat dit niet de afspraak is. Hij wijst erop dat het is aan de schade-expert is om te bewijzen dat het geen bevingsschade betreft. Verdere toelichting wil de expert niet geven. Wel noemt de expert direct bedragen. Zijn inschatting van de schade ter plekke komt uit op € 9.000,- tot € 10.000,-. Een bedrag dat aardig in de buurt komt van de offerte die Jaap heeft laten maken.

Dan komt er ook nog een ander, groter probleem op tafel. Jaap legt aan de zaakwaarnemer en schade-expert uit dat, gedurende de twee weken die de reparatie van de badkamer in beslag neemt, Ilse niet thuis kan blijven. Ze kunnen gedurende de reparaties geen gebruik maken van de badkamer, het hoog-laagbed of de tillift. Jaap vraagt hoelang het herstel van de badkamer gaat duren. De zaakwaarnemer oppert dat ze zolang wel in een hotel kan overnachten. Jaap en Renske zijn verbaasd over de wijze waarop de zaakwaarnemer de situatie compleet verkeerd inschat. “Heb je wel eens een hotel gezien met een douchebrancard, een tillift en een hoog-laagbed?” leggen ze de zaakwaarnemer voor.

Ilse heeft continue zorg nodig. De enige optie is om haar te laten overnachten bij Koninklijke Visio in Haren, haar vaste logeerplek en de plek Ilse ook naar ‘school’ gaat. Daar hangt echter wel een prijskaartje aan vast. Een dag verblijf kost € 258,-. Voor een periode van twee weken lopen de kosten al snel op tot € 3.258,-. De zaakwaarnemer schrikt van het bedrag, “Dat is wel heel erg duur.” Ze zegt dat voor dat geld het hele gezin wel kan worden ondergebracht in een hotel.

Jaap vindt dat de kosten voor het herstel en wat hierbij komt kijken, en dus ook de overnachtingen bij Visio, moeten worden gedekt. De zaakwaarnemer suggereert dat het gezin de kosten voor de overnachtingen maar moet laten vergoeden door de zorgverzekeraar. Daar gaat Jaap niet mee akkoord. Als de zorgverzekeraar opdraait voor kosten die eigenlijk voortkomen uit bevingsschade pleeg je eigenlijk fraude merkt Jaap op. De zorgverzekeraar stelt wel een vergoeding beschikbaar, maar deze is bedoeld om Jaap en Renske de mogelijkheid te geven om een keer in het jaar te ontlasten, zodat ze een weekje op vakantie kunnen. De zaakwaarnemer doet de zaak af met het voorstel dat Jaap maar een offerte moet opsturen. Dan wordt achteraf wel bekeken of de kosten worden vergoed. Jaap ziet de bui al hangen en eist dat vooraf op papier wordt vastgelegd dat de TCMG de kosten voor het verblijf van Ilse bij Visio vergoedt.

Jaap en Renske besluiten het rapport af te wachten. In november van vorig jaar volgt het adviesrapport van de schade-expert. “Dit is echt helemaal in CVW-stijl”, zegt Jaap over het rapport. Tot verbazing van Jaap en Renske wordt de totaalschade in het rapport vastgesteld op € 2300,- in plaats van de eerdergenoemde schatting van € 9.000,- tot € 10.000,-.  Over de overnachtingskosten voor Ilse wordt met geen woord gerept. Het verschil zo legt Jaap uit zit in het tegelwerk. In het rapport wordt 5m²tegelwerk opgenomen. Dit betreft echter alleen het tegelwerk dat daadwerkelijk kapot is. De gehele badkamer is 41 m². De aannemers die Jaap eerder om een offerte vroeg zijn het erover eens dat het niet mogelijk is om alleen de kapotte tegels te vervangen. Onvermijdelijk zullen andere tegels kapotgaan bij het vervangen. De gehele badkamer zal opnieuw betegeld moeten worden.

Jaap besluit contact op te nemen met de zakenwaarnemer over het verschil tussen de tijdens de opname genoemde € 9.000,- tot € 10.000,- en het uiteindelijke bedrag van € 2300,- in het rapport. De zakenwaarnemer reageert; “Tja, dat gebeurt.” Dat was het moment dat er iets knapte bij Jaap.

“Nu is het klaar. Ik wel er geen cent aan verdienen, maar ik wil wel dat de schade in de badkamer wordt hersteld. En ik wil dat de werkwijze van de TCMG aan de kaak wordt gesteld.”

“Waar ik niet zo goed tegen kan”, zegt Renske, “dat het gewoon heel lang duurt. Al die gesprekken en al die administratie, het had allang voor elkaar kunnen zijn.”

Jaap heeft inmiddels een zienswijze geschreven in reactie op het adviesrapport. Vooralsnog is het onbekend of de schade ook ditmaal zal worden vergoed én of het verblijf van dochter Ilse zal worden vergoed.